sobota, 13 października 2012

Kamienie na szaniec

Dziś o książce, która zrobiła na mnie duże wrażenie... Nie wiedzieć czemu, nie przeczytałam jej w szkole, a dopiero teraz, w wieku 25 lat. Może dobrze, że tak się stało... Może dzięki temu więcej zrozumiałam...

Autor: Aleksander Kamiński
Tytuł: "Kamienie na szaniec"
Liczba stron: 239

Od dawna chciałam ją przeczytać, ale niestety bardzo często inne książki spychały ją na koniec mojej listy książek do przeczytania. Kiedy w sierpniu spędzałam wakacje nad morzem, jak zwykle zajrzałam na kiermasz książek i zgadnijcie, co tam było ;-) "Kamienie na szaniec" - kupiłam i od razu zabrałam się do czytania. 


Historia Rudego, Zośki i mojego ulubionego Alka jest niezwykle przejmująca.






Już sam wstęp przyprawił mnie o gęsią skórkę:
"Posłuchajcie opowiadania o Alku, Rudym, Zośce
i kilku innych cudownych ludziach,
o niezapomnianych czasach 1939 - 1943 roku,
o czasach bohaterstwa i grozy.
Posłuchajcie opowiadania o ludziach,
którzy w tych niesamowitych latach
potrafili żyć pełnią życia, 
których czyny i rozmach
wycisnęły piętno na stolicy
oraz rozeszły się echem po kraju, 
którzy w życie wcielić potrafili
dwa wspaniałe ideały:
BRATERSTWO I SŁUŻBĘ."
Aleksander Kamiński, "Kamienie na szaniec", Nasza Księgarnia 1999

Książkę czytałam na plaży, gdzieś tam w tle słychać było rozmowy, krzyki dzieci, ale nie zwracałam na to jakiejś szczególnej uwagi - tak wciągająca była lektura. Chowałam się za parawanem, gdy płakałam nad śmiercią bohaterów. Tak, płakałam gdy umierał Aluś, gdy umierali Rudy i Zośka...

Tak mnie zainteresowała historia, że postanowiłam poszukać innych książek na ten temat. Po powrocie z wakacji kupiłam dwie pozycje opowiadające losy bohaterów "Kamieni na szaniec":



Autor: Tomasz Strzembosz
Tytuł: Bohaterowie "Kamieni na szaniec" w świetle dokumentów
Liczba stron: 299









Autor: Barbara Wachowicz
Tytuł: Rudy, Alek, Zośka - gawęda o bohaterach "Kamieni na szaniec"
Liczba stron: 592









Każda z tych książek zasługuje na uwagę, choćby ze względu na piękne zdjęcia czy też zapis korespondencji Alka Dawidowskiego i jego ukochanej Basi Sapińskiej, a także korespondencji między innymi bohaterami tamtych czasów. Zapis epistolarny jest według mnie fenomenem na skalę światową...

2 komentarze:

  1. Adekwatne są słowa autora, że jest to "Opowieść o wspaniałych ideałach braterstwa i służby o ludziach, którzy potrafią pięknie umierać i pięknie żyć". Książka wspaniała:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciągle żałuję, że tak późno ją przeczytałam...

      Usuń