sobota, 30 grudnia 2017

"Złodziejka książek" 26/52/2017



Tytuł: "Złodziejka książek"
Autor: Markus Zusak
Liczba stron: 495
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
26/52
(4,5 cm)


Po przeczytaniu "Małego życia" Hanyi Yanagihary wszystkie inne książki wydawały mi się jakieś mdłe. Niby czytałam, ale jakoś bez przekonania. Po "Złodziejkę książek" sięgnęłam dlatego, że omawialiśmy ją na spotkaniu Dyskusyjnego Klubu Książki. Bałam się, że znowu nic mi się nie będzie podobać, a tu niespodzianka - książka jest naprawdę dobra. Nie bez powodu jest bestsellerem na całym świecie. Wspaniały język, plastyczne opisy, ciekawie prowadzona narracja, a i sam narrator dość zaskakujący. Śmierć, bo to ona jest narratorem, wychodzi z nałożonego jej przez literaturę schematu, nie jest już posępną kostuchą, a raczej kimś, kto współczuje i przynosi wybawienie. Jest to bardzo interesujący punkt widzenia. "Złodziejka książek" jest dla mnie wyjątkową pozycją również dlatego, że mówi bardzo dużo na temat znaczenia i mocy książek, czy mocy słów w ogóle. Jest to dla mnie bardzo istotne, gdyż już od dawna powtarzam, że język kształtuje rzeczywistość. Jeśli ktoś jeszcze "Złodziejki książek" nie czytał, to szczerze polecam!


Z noty wydawniczej:

"Kiedy narratorem czyni się Śmierć, a tematem Holokaust, można spodziewać się kłopotów. Markus Zusak radzi sobie jednak znakomicie. To nie są wspomnienia, Złodziejka książek nie rości pretensji do oddania historycznej prawdy, tylko raczej - historycznej sparwiedliwości. Wysiłek godzien zastanowienia." Jarosław Lipszyc, poeta i publicysta

"Fascynująca opowieść o przyjaźni i człowieczeństwie w czasach Hitlera. Polecam każdemu." Albert Stankowski, historyk

"Markus Zusak nie przeżył II wojny światowej ani Zagłady, a mimo to jego Złodziejka książek zasługuje na miejsce obok Dziennika Anny Frank oraz Nocy Elie Wiesela. Ma szansę stać się pozycją klasyczną." USA Today

"Trudny temat Markus Zusak czyni znośnym w podobny sposób jak Kurt Vonnegut w Rzeźni nr 5 - stosując mroczny humor, który daje ukojenie." Time

"Poruszająca i do głębi przejmująca." Washington Post


O autorze słów kilka:
Markus Zusak - ur. w 1975 roku w Australii australijsko - niemiecki pisarz. Autor powieści, m.in. "Posłaniec", "Złodziejka książek"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz