sobota, 6 grudnia 2014

Mały książę

Nazwisko Antoine de Saint – Exupery i jego „Małego Księcia” zna chyba każdy i nikomu nie trzeba przedstawiać przybysza z planety B-612. Gdyby jednak znalazł się ktoś, kto nigdy „Małego Księcia” nie czytał chciałabym powiedzieć, żeby zaraz pobiegł do księgarni po tą cienką książeczkę. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że to piękna historia o poszukiwaniu przyjaźni, która przecież powinna stanowić dla człowieka ponadczasową wartość, szczególnie teraz, gdy momentami wydaje się, że światem rządzi czysty konsumpcjonizm, a na przyjaźń nie ma czasu, bo ciągle tylko gdzieś gonimy i nie mamy chwili, żeby zastanowić się nad tym, co w życiu najważniejsze.

Pozwolę sobie umieścić kilka ulubionych cytatów:

„Teraz jesteś dla mnie tylko małym chłopcem, podobnym do stu tysięcy małych chłopców. Nie potrzebuję ciebie. I Ty także mnie nie potrzebujesz. Jestem dla ciebie tylko lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz jeżeli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Będziesz dla mnie jedyny na świecie. I ja będę dla ciebie jedyny na świecie. […] Lecz jeślibyś mnie oswoił, moje życie nabrałoby blasku.” (str. 68)
„Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać. Kupują w sklepach rzeczy gotowe. A ponieważ nie ma magazynów z przyjaciółmi, więc ludzie nie mają przyjaciół” (str. 69)
„Był zwykłym lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz zrobiłem go swoim przyjacielem i teraz jest dla mnie jedyny na świecie” (str. 72)
„A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” (str. 72) – ten cytat jest chyba najbardziej znany
„Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś” (str. 74)
„Oczy są ślepe. Szukać należy sercem” (str. 81) 
„Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez” (str. 83)


Autor: Antoine de Saint - Exupery
Tytuł: "Mały Książę"
Liczba stron: 95


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz